Rabu, 18 September 2019

Procedure text


Hello people~! How are you doing? Pada Kesempatan kali ini kami akan membahas materi dan penjelasan dari procedure text. Di dalam bahasa inggris Procedure Text adalah genre dari sebuah tulisan. Procedure text itu sendiri adalah text yang menunjukan bagaimana cara membuat sesuatu atau cara melakukan sesuatu dengan berurutan atau step by step. Tujuan dari Procedure Text adalah memberikan petunjuk tentang cara melakukan sesuatu melalui tindakan-tindakan atau langkah-langkah yang runtut. Dalam kehidapan sehari - hari kita pasti pernah membuat sesuatu seperti memasak, atau menyelesaikan suatu hal. Adakalanya kita tidak mengetahui cara dari membuat atau melakukan hal itu, maka kita akan membutuhkan suatu proses yang runtut atau yang biasa kita sebut dengan prosedur. 

Ciri - Ciri Procedure Text

•  Menggunakan pola kalimat perintah (imperative). Contohnya "cut the banana into pieces" , "Don't mix the coconut milk with water" , " heat the water for 5 minutes", dll.

•   Menggunakan action verbs, misalnya crack,chip,cut,heat,mix,dan seterusnya.

• Menggunakan sequence adverbs seperti first, second, next,then, finally,while.              

•  Menggunakan adverbials (kata keterangan) untuk menyatakan rinci waktu, tempat misalnya for "cook the mixture for one hours" , "boiler the water for 15 minutes" , "crack the egg into the bowl", dan lain sebagainnya.

•Menggunakan simple present tense. 

Generic Structure Procedure Text

1. Aim/Goal

Aim ini merupakan tujuan dari Procedure text. Biasanya berupa judul atau deskripsi apa yang akan dibuat atau dilakukan.

2. Materials

Bagian ini memuat daftar bahan dan alat untuk menyelesaikan procedure text tersebut. Namun tidak semua procedure text membutuhkan material.

Ada tiga jenis Procedure Text yang tidak menggunakan materials atau alat - alat, yaitu:

Procedure Text yang menjelaskan bagaimana melakukan suatu intruksi secara manual atau bagaimana sesuatu dapat bekerja. Contohnya : How to use the television, the friedge, the phone, atau the rice cooker,dan lain lain.Procedure Text yang menjelaskan peraturan dari bagaimana melakukan kegiatan-kegiatan tertentu. Contohnya : flight safety rules, video game rules, dan lain lain.Procedure text yang mengajarkan manusia tentang kehidupan atau yang berhubungan dengan sifat dan kebiasaan manusia. Contohnya: How to be happy, How to be useful for someone, how to get a boyfriend, dan lain sebagainya.

3. Steps

Bagian steps berisi serangkaian langkah - langkah yang harus dilakukan dengan secara berurutan. Steps ini harus dilakukan agar tujuan yang di utarakan pada bagian Aim/ Goal dapat tercapai.

Beberapa Contoh Procedure Text 


HOW TO MAKE KOLAK

(Cara membuat kolak)

Ingredients:

500 gr bananas (500 gr pisang)2 cups coconut milk (2 gelas santan)90 gr brown sugar (90 gr gula merah)Salt (Garam)4 cups of water (4 gelas air)Steps:

First, peel the bananas and cut them into small circle (Pertama - tama, Kupas pisang dan potong kecil kecil)Second, boil in 4 glass of water for 15 minutes (Kedua, rebus di dalam 4 gelas air selama 15 menit)Third, in other saucepan simmer the coconut milk with a pinch of salt and brown sugar, stir and be careful that the coconut milk doesn’t quite come to the boil. (Ketiga, di panci yang lain, didihkan santan dengan sejumput garam dan gula merah. Aduk dan berhati - hatilah santan jangan sampai tidak cukup matang)After that, when the brown sugar is dissolved, put in the bananas and continue to simmer for about 10 to 15 minutes, until bananas are cooked (Setelah itu, ketika gula merah sudah mencair, masukkan pisang yang sudah dipotong-potong dan lanjutkan untuk mendidihkannya selama 10 menit sampai 15 menit, sampai pisangnya matang)Finally kolak is ready to serve. It can be served hot neither you can put ice to make an iced kolak. (Akhirnya kolak siap untuk disajikan. Itu bisa disajikan panas maupun dingin dengan menambahkan es dan membuat kolak dingin)


HOW TO MAKE FRIED RICE 

(Cara membuat nasi goreng)

Ingredients:

2 cloves of garlic (dua siung bawang putih)2 onions (dua bawang merah)An egg (sebutir telur)1 table spoon of vegetable oil (satu sendok minyak goreng)A plate of rice (sepiring nasi)Salt (garam)

Steps:

First, chop garlic and onions into the small pieces (Pertama tama, potong-potong kecil bawang putih dan bawang merah)Second, heat vegetable oil on a frying pan. (Kedua, panaskan minyak goreng di wajan penggorengan)Third, put the chopped garlic and onion into the hot vegetable oil. Fry them a while. (Ketiga, masukkan potongan bawang merah dan bawang putih ke dalam minyak panas)Fourth, add an egg into the pan and stir them. (Keempat, masukkan telur ke wajan dan aduk aduk)Fifth, put one plate of rice. Fry and mix them around 3 minutes. (Kelima, masukkan sepiring nasi. Goreng dan aduk aduk selama kurang lebih 3 menit)Sixth, add two pinces of salt. Continue frying until the rice is mixed perfectly. (Keenam, masukkan 2 jumput garam. lanjutkan mengaduk sampai merata)Finally, put the fried rice on a plate. Fried rice is ready to serve. (Akhirnya, letakkan nasi dia atas piring. Nasi goreng siap untuk disajikan


• CONTOH SOAL•


How to Make Bregedel Tempe

 

The ingredients:

  • 150 g tempe
  • 1 tablespoon flour
  • 1 egg
  • 1 spoon Royco
  • 1 cup vegetable oil for frying

 

Here are the instructions:

  1. Mash the tempe with a fork.
  2. Put the mashed tempe in a bowl and mix with the flour and Royco, followed by an egg.
  3. Shape the tempe into the size of a golf ball and flatten a little with a fork.
  4. Heat the vegetable oil in a medium flame. When the oil is hot, drop the tempe into the oil, five or six at a time.
  5. Fry until golden brown on both sides, drain on absorbent paper and serve hot with chili or sauce.

 

A. Choose the best answer based on the text above!

1.Which statement is TRUE about the instruction?

A. We need the big fire to make oil become hot.

B. We ought to drop the tempe around ten or twelve at a two times.

C. We fork to flatten the shape of tempe.

D. We fry the tempe before golden brown.

 

2. What is the main ingredient of the bregedel tempe?

A. Tempe

B. Bregedel Tempe

C. Tempe and Egg

D. Tempe, flour and Royco

 

3. When we add the egg in making bregedel tempe?

A. Between we mask the tempe and shape the tempe.

B. After we shape the tempe and before we mask the tempe.

C. Before we shape the tempe and mix the tempe with Royco.

D. While we shape the tempe.

 

4. What is the Generic Structure of the text?

A. Goal – Equipment – Steps

B. Goal – Materials – Resolution

C. Goal – Materials – Steps

D. Goal – Ingredients – Resolution

 

5. What is the social fuction of this text?

A. To inform the readers about Bregedel Tempe.

B. To retell about Bregedel Tempe.

C. To describe about Bregedel Tempe

D. To describe about how to make Bregedel Tempe

 

 

6. The language feature of this text is. . .

A. PresentTense

B. Past Tense

C. Imperative

D. Gerund

 

7. “Fry until golden brown on both sides, drain on absorbent…” (last line)

The underlined word has the closest meaning to. . .

A. Flat

B. Plate

C. Dry

D. Getter

 

 

How to Make Flannel Rose Ring

 

Ingridients

  1. Red Flannel around 10×10 cm
  2. Scissors
  3. Glue

The ways:

  1. Cut round the flannel about 5×3 cm and make spiral in it.
  2. Glue each side of spiral flannel.
  3. Twist it from central until the end (look like a rose).
  4. Cut the flannel in a rectangle (the size depend on your finger).
  5. Put the rose in a rectangle and glue it.
  6. Flannel rose ring is ready to wear.

 

B. Choose the best answer based on the text above!

8. Which statement is NOT TRUE about the instruction?

A. We must glue the rose in rectangle to get the ring.

B. The biggest the finger means the more flannel that needed.

C. All people have the same size of rectangle to make the ring.

D. We make a rectangle after we make a rose form.

 

9. We need flannel . . . to make rose ring for twice.

A. Less than 10x10cm

B. Only 10x10cm

C. About 10x10cm

D. More than 10x10cm

 

10.What should we do after we cut round the flannel?

A. Glue each side of the flannel

B. Cut it in spiral form

C. Twist from the central until the end

D. Put the rose in a rectangle and glue it.

 

11. What is the Generic Structure of the second paragraph?

A. Goal

B. Materials

C. Ingredients

D. Steps

 

12. “Twist it from central until the end “ (second paragraph)

The underlined word has similar meaning with. . .

A. pull

B. Fling

C. Ream

D. Coil

 

 

Key answers

  1. B
  2. A
  3. A
  4. C
  5. D
  6. C
  7. D
  8. C
  9. D
  10. B
  11. A

Tidak ada komentar:

Posting Komentar